woensdag 22 september 2010

Innovatie theorie

De Productlevenscyclus is een begrip uit de marketing en economie die gebruikt wordt om te onderzoeken welke marketingstrategieën op een bepaald moment het best kunnen worden toegepast op een bepaald product.

Elk product dat op de markt wordt gezet doorloopt een viertal verschillende fasen die worden beschreven in de productlevenscyclus. De snelheid waarmee elk product zich door deze cyclus begeeft is afhankelijk van onder meer de marktvraag en de gebruikte marketinginstrumenten. Afhankelijk van de fase waarin een bepaald product zich bevindt zijn er een aantal combinaties uit deze marketingmix die over het algemeen het beste resultaat hebben.

Het gaat bij de productlevenscyclus overigens niet over het product van een individueel bedrijf maar vooral om de levenscyclus van een bepaald product wat mogelijk door meerdere bedrijven geproduceerd / uitgegeven wordt.

In vergelijking met de Innovatietheorie is dat met name de Innovatietheorie richt zich op het koopgedrag van de consument. Bij de productielevencyclus is dat niet zo. Hier wordt meer gekeken naar het productzelf en hoelang deze op de markt blijft.

modetrend_foto1

Het Spaanse modebedrijf Inditex, dat onder andere Zara, Bershka en Massimo Dutti heeft zitten voor aan bij de modeshows en lopen voor op alle mode.